Oppositieleider Marleen Van de Populiere vroeg verbeteringswerken aan het sluipweggetje tussen de Gotstraat en de Anzegemsweg maar kreeg geen gehoor.
© GEDR Artikel HLN 4/2/2025 Geert Desmytere
Meerderheid en oppositie hebben een verschillende kijk op een efficiënte ontsluiting van drukke Gotstraat.
Oppositiepartij Samen had vragen bij de ontsluiting van de drukke Gotstraat in Wortegem. Fractieleider Marleen Van de Populiere zag daar graag een kiss-and-ridezone aangelegd worden, schepen Kurt Fonteyne wil dat absoluut niet. Op die manier maakt u de situatie daar nog gevaarlijker”, klonk het. En het was niet het enige waarover de visies verschilden als het gaat over een aanpak van bewuste straat.
De fractieleider van Samen had zich bij het begin van de zitting al wat druk gemaakt over het feit dat de inbreng van de gemeentelijke commissies in Wortegem-Petegem vrijwel onbestaande is. “Wij hebben nu één zo’n commissie, over de financiële planning van de gemeente, maar dat is het. Nochtans vertegenwoordigen wij toch 45 procent van de kiezers. Daarom zagen wij graag de oprichting van bijkomende commissies over de lopende projecten die bijvoorbeeld twee keer in het jaar samenkomen. De zittingen daarvan zijn per definitie openbaar, dat kan het resultaat enkel ten goede komen”, aldus Marleen Van de Populiere.
Burgemeester Luc Vander Meeren (Team Burgemeester) had zijn twijfels bij de efficiëntie van nog een overlegorgaan erbij. “We nemen uw vraag zeker mee naar het schepencollege. Het is wel een beetje vreemd dat u daar nu mee voor de dag komt. Voor een aantal lopende projecten staan we immers kort voor het indienen van de omgevingsaanvraag”, klonk het. De burgemeester wees er ook op dat er bij grote projecten ook altijd info-avonden worden gehouden waar iedereen terecht kan met vragen en ideeën.

De Gotstraat van boven naar beneden (links) en van beneden naar boven (rechts): drukdrukdruk als de school uit is. © GEDR
Zo’n groot project is de ontsluiting van de Gotstraat in het centrum van Wortegem. Daar is de vrije basisschool gevestigd en ligt ook het kerkhof. “Het is in die eenrichtingsstraat steevast een drukte van jewelste bij de start en einde van een schooldag. Er is een (te) kleine openbare parking en het is er verboden te parkeren aan de linkerkant van de weg. Maar dat gebeurt toch. Meerdere autobestuurders hebben er al een boete voor gekregen. Wij vragen daarom de mogelijkheid om aan die linkerkant van de straat een extra kiss-and-ridezone te voorzien of een zone waar tijdelijk parkeren toegelaten is. Dat stuk moet wel hersteld worden, nu is het een modderpoel”, kwam Samen met een voorstel.
Gevaarlijk
Het bestuur had bij monde van schepen van Mobiliteit Kurt Fonteyne weinig oren naar dat plan. “Op die manier maakt u de situatie nog gevaarlijker. Als u op die plek parkeert, moet u met uw kind tegen de verkeersstroom instappen en ook nog eens de straat dwarsen om in de school te geraken. De oplossing bestaat erin om zich hoffelijk te gedragen en respect te tonen. Aan gemeenschapscentrum De Zonnebloem, het vroegere kerkgebouw van Wortegem, is er trouwens ook nog parkeergelegenheid”, klonk het. Burgemeester Vander Meeren wees er ook op dat nogal wat (groot)ouders niet goed begrijpen wat kiss-and-ride inhoudt. “Op de al bestaande parking is er al zo’n zone voorzien. Ik stel alleen maar vast dat wagens daar wel gewoon een tijdlang blijven staan terwijl de bestuurders een praatje slaan met andere wachtende (groot)ouders.”

De middenweg van het kerkhof in Wortegem: een modderpoel. © GEDR
Foute weg
Van de Populiere had ook een vraag over verbeteringswerken aan het weggetje dat de Gotstraat verbindt met de Anzegemseweg. Nogal wat ouders gebruiken die om niet een eind om te moeten rijden via de Bouvelostraat.
“Die ontsluitingsweg ligt bezaaid met putten en oneffenheden. Misschien dat een laag fijn steenpuin hier helpt?”, probeerde het raadslid. Schepen Fonteyne moest zijn collega andermaal ontgoochelen. “De weg waar u het over heeft is tot op vandaag geen officiële weg. We gaan niemand aanmoedigen om die te gebruiken door er werken uit te voeren die het verkeer vergemakkelijken. Dat zou een fout signaal zijn. Wat gebeurt er immers als daar een ongeval gebeurt? Wie is dan verantwoordelijk? Maar we nemen het wel mee in ons meerjarenplan.”
Kerkhof
De schepen was wel te vinden voor de verbetering van de middenweg op het kerkhof, de derde vraag van Samen. Dat kerkhof ligt ook aan de Gotstraat, net achter de vrije basisschool. “Sinds kort zijn er meerdere momenten voorzien waarop men met de auto op het kerkhof mag rijden. Deze regeling is bedoeld voor minder mobiele inwoners en dat is dus een goede zaak is. Maar dat heeft wel gevolgen voor de staat van de middenweg. Die is nu niet meer toegankelijk met normaal schoeisel door een dikke laag modder. Je hebt laarzen nodig om erdoor te komen. Bovendien staat de weg ook vaak onder water. Wij vragen om de bovenste laag te vernieuwen, zodat deze beter toegankelijk is”, aldus Van de Populiere. Schepen Fonteyne kon daar helemaal inkomen, meer nog: er zijn al maatregelen getroffen om de toestand daar weer vlot te krijgen. “En hopelijk laat men het niet meer opnieuw zo ver komen”, gaf Van de Populiere nog mee als wijze raad.